donderdag 7 oktober 2010

Kijkdoos

2012: A Red Herring Odyssey
(La Narratrice a des Seins Blancs)


Kijkdoos:

Formaat : lengte 33cm; breedte 31cm; hoogte 40cm
model uit hout, maquette, audio en sokkel
Gaten voor en achteraan (black hole) voor de inkijk;
Een korte tekst wordt aangeboden, een postkaart als geheugensteuntje; ‘ik was hier, ik heb het licht gezien, ik moet nu meedenken’.
 


De relatie tussen de kleine kijkdoos en de ‘Black box’ is qua vormgeving en functionaliteit beperkt, een minimale maquette in confrontatie met de grote interactieve ruimte. De resonantie met het metafysische, de inhoud en contextuele gegevens van het project zijn des te groter. De referentie naar de lokale omgevingen komt tot uiting in het ruimere verhaal.
 
De vormgeving van sokkel en doos is neutraal, contrasterend met het principe van de grote ‘black box’. Bedoeling is de waarnemer te duiden op het dubbelzinnig karakter, exterieur wordt interieur, voyeur tegenover participant, de grote fysieke ruimte tegenover een kleinschalige illusie.

Peter Defurne creëert een object, een beeldfragment, diorama van een fictieve toekomst. Is de mens nog in staat zijn huidige biotoop op een positieve manier te controleren? Is er enigszins hoop? De binnenwereld bevat het laboratorium, een rustgevend sfeereffect van zachte opflitsende lichtweerkaatsing, zoals onder water, de ruimtelijke soundscape, de doorgetrokken beelden van ‘swarming’ haring.
 


Hij werkt rond een aantal elementen uit de kerngedachte van het REALTIME-project. Een mogelijk verleden of toekomstbeeld aan de hand van elementen uit diverse analyses en hypothesen, maar geen zicht op oplossingen, een mogelijke denkpiste, waarbij de verantwoordelijkheid van de toeschouwer groot is. Confrontatie met het beeld betekent dat men kennis genomen heeft en inzicht krijgt. Niet reageren, denken of handelen is een bewust negeren van de verantwoordelijkheid.
 
‘Als iets verdwijnt of  uitsterft, komt het vaak pas echt in de belangstelling te staan’. Meestal reageert de mens als het te laat is. Door fictieve beelden waarin zowel toekomst als verleden verweven zijn is het handelen op elk moment actueel, in real-time, zonder de beperking van de klassieke evolutie. Afhankelijk van de gekozen realiteit is niet zeker wanneer iets verdwenen of uitgestorven zal zijn. En nog fascinerender wordt het, wanneer het beeld profetisch wordt, wanneer de realiteit het fictieve dreigt te overstijgen. Door transparante niveaus in te bouwen en andere zintuigen aan te spreken, andere substructuren aan te leggen, kunnen gewaarwordingen van samenspel tussen ‘kijken’ en ‘ervaren’ worden opgewekt.
 
Bedoeling is dat bezoekers van de microbiotoop niet alleen kijken naar een beeld of de omgeving binnenin, maar dat ze er ook bij nadenken. Wat ze zien en hoe ze het verwerken in hun gedachten wordt gebundeld en doorgestuurd. De haringbots zorgen voor transmissie, amplificatie en assimilatie. De verleiding blijkt de ideale materialisatie van de gedachtenstroom, als trigger, zowel voor bot als mens. De link wordt gelegd naar het grotere verhaal, de relatie van alles tot elkaar, de interactie van de verschillende elementen, het zoveelste zintuig, het denkvermogen. De haringen zijn ons virtuele geheugen.

Het gepresenteerde werk probeert door middel van een beleving, een filosofische oefening over evolutie te suggereren dat de mensheid misschien gewoon gaat verdwijnen, of zal opgaan in een andere dimensie, of enkel kan voortbestaan na heruitvinden van zichzelf, herboren worden.
 
Op deze locatie kan niks fysiek veranderd worden. Door het individuele denkpatroon aan te passen, wordt het globale bewustzijn vervormd. Op deze manier is de ingreep nog sterker, en is het mogelijk op grote schaal iets in beweging te zetten. de constante genetische ontwikkeling, de biomagnetische evolutie van sapien tot mens tot sapien. De kijker is de sleutel.



Voor 2010: A herring Odyssey:
Thema's als de menselijke evolutie, kunstmatige intelligentie, technologische ontwikkelingen, buitenaards leven en reïncarnatie worden aangeraakt.
 
1. Dawn of Man, return of the herring
Dino’s, verboden vrucht, kennis, alomtegenwoordige  wetenschap geconfronteerd met metafysica, menselijk voorstellingsvermogen. Een shuttle, astronauten, een vreemde magnetische monoliet, wetenschap, toekomst en verleden, overlappende dimensies, HAL 9000, kunstmatige, menselijk lijkende intelligentie.
 
2. Herring to the sea, herring to the world
transcenderen, tunnel van gekleurd licht en vervreemdende geluiden, door ruimte en tijd, het perspectief, …
 
Interpretatie:
You're free to speculate as you wish about the philosophical and allegorical meaning of presented work — and such speculation is one indication that it has succeeded in gripping you at a deep level — but there is no road map for 2012 and beyond, every viewer will feel obligated to pursue his destiny or else fear he's missed the point. (vrije interpretatie naar Kubrick)
 
waarschuwing: wat men ziet bevat details van de plot en/of de afloop van het verhaal van de mens…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten