donderdag 7 oktober 2010

Bio



Kim Vlaeminck
°1984 - Oostende

www.kimagination.be
kim@kimagination.be

***

1998 - 2001: Academie Van Eyck, Brugge - Vrije Kunst
2001 - 2002: Kask, Gent - Fotografie
2002 - 2007: Kask, Gent - 3D (met Project Religicarnation, Project CHECK-Inn en Juni Expo in Croxhapox)
2008: Project TOUCH-Inn (in uitvoering) & Canvascollectie: eerste selectie
2009: Project Inn-STINCT (in uitvoering) & Expo BOX 38

***

Fotografie is een medium dat in staat stelt een bepaalde visie op de realiteit weer te geven, zoniet, er zelf een te creëren. Een totale objectieve weergave is volgens Kim Vlaeminck onmogelijk. Een foto is altijd een inzoomen op en kadreren van een fragment uit een groter verhaal. Een fractie van een seconde uit een waarheidsgetrouwe situatie die zowel door de momentopname als de positionering van de fotograaf een interpretatie uit de realiteit wordt. Het is een vluchtig moment, één beeld uit een herinnering.

De kracht van een foto bestaat er uit net dat moment te vatten dat de essentie van de situatie weergeeft, naar de persoonlijke ervaring van de fotograaf, want hij is diegene die de realiteit fragmenteert en reduceert. Soms op voorhand aan intentie onderworpen en al dan niet vrij voor interpretatie van de toeschouwer. Door z’n realistisch karakter spreekt de foto altijd vanuit een geloofwaardigheid naar diegene die hem aanschouwd.

Dat een foto net de mogelijkheid heeft aan te spreken door zijn realistisch voorstellingsvermogen, en toch steeds ergens de realiteit veinst, maakt van de fotografie hét medium bij uitstek om nieuwe situaties te creëren. Dat is wat Kim Vlaeminck fascineert: tonen wat de realiteit te buiten gaat. Datgene wat niet kan of niet normaal lijkt voor de toeschouwer geloofwaardig maken, waardoor zijn vooropgesteld idee van ‘hoe het zou moeten zijn’ onderuit gehaald wordt.

Via de fotografie vind zij de vrijheid en mogelijkheid om onderwerpen anders voor te stellen en op deze manier te bekomen dat de toeschouwer even stil staat bij wat hij ziet. Dat maakt dat de absolute realistische geloofwaardigheid onderuit gehaald of in vraag gesteld wordt, zodat dit nieuwe mogelijkheden geeft om er een eigen interpretatie aan te geven. Daarbij de dunne lijn tussen realiteit en fictie niet overschrijdend, zodanig dat haar beelden op deze manier de mogelijkheid van ‘eigen’ vrije interpretatie van de kijker niet aantasten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten