De laatste jaren is Peter Lagast vooral bezig geweest met tekeningen en (polyester)sculpturen die als algemene basis 'wonen' (binnen-buitenrelatie) hebben.
Voor het project REALTIME was hij vooral gefascineerd door de box zelf, die voor elke deelnemende kunstenaar gestandardiseerd is, met gelijke openingen, volume, materiaal en verhoudingen.
De inkijk van de box is rechtstreeks verbonden met de linker-en rechteropeningen voor de armen (tast), het zijn tevens ook de basis zintuigen die bij beeldend werk aan de orde komen : kijken (projectie) en voelen (fysiek). Het project staat ook voor communiciatie (RIFD-chip) en verbindingen. Het feit dat hij zijn werk zou presenteren in een schoenwinkel was doorslaggevend om een tweede 'sculptuur' te maken, waarin voeten (2 x 2) geplaatst kunnen worden, in plaats van de 2 doorsteekopeningen voor de armen.
De schoensculptuur nodigt uit om mensen tijdelijk via de sculptuur om, te verbinden met elkaar door hun voeten erin te plaatsen. In de kijkboxsculptuur is een bergachtig landschap te zien en te voelen met voetafdruk en RFID-streepjescode-motief, als link naar de schoensculptuur.
De schoensculptuur is als het ware een gesmolten versie van de kijkbox en is een sculpturale omzetting van wat er binnenin in de kijkbox te zien is. De twee samen vormen het eigenlijke werken, met handen en voeten. Bij de presentatie in schoenwinkel LUIGI plaatst Peter Lagast ook 2 polyesterstoel-sculpturen naast de schoensculptuur, om de geïnteresseerde zittende de sculptuur te laten passen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten